نقشه راهنمای سایت

مشاهیر شطرنج | مگنوس کارلسن

بهترین شطرنج باز تاریخ مردان جهان | مگنوس کارلسن

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شانزدهمین قهرمان رسمی شطرنج مردان جهان - مگنوس کارلسن

اسون ماگنوس اون کارلسن (Sven Magnus Oen Carlsen) زاده ۳۰ نوامبر ۱۹۹۰ در تنسبرگ ؛ استاد بزرگ و نابغه شطرنج اهل نروژ است که بازیکن شماره یک رتبه‌ بندی جهانی شطرنج و قهرمان فعلی شطرنج جهان است. ریتینگ اوج او ۲۸۸۹٫۲ می‌باشد که در عین حال بالاترین ریتینگ تاریخ شطرنج نیز محسوب می‌شود. از سال ۲۰۰۹، او در ۴ سال پیاپی برنده جایزه معتبر اسکار شطرنج شده است.

کارلسن قهرمان بلیتز جهان در سال ۲۰۰۹ شد. درخشش او در رویداد چند جانبهٔ «مروارید بهار نانجینگ» در سپتامبر و اکتبر ۲۰۰۹ یکی از بهترین نتایج تاریخ شطرنج توصیف شد که وی را به ریتینگ ۲۸۰۱ رساند. کارلسن همچنین قهرمان شطرنج برق ‌آسای جهان در سال ۲۰۰۹ شده ‌است.

او در سال ۲۰۱۳ با فتح تورنمنت انتخابی، توانست حق رویارویی در مقابل ویسواناتان آناند را در رقابت قهرمانی شطرنج جهان در سال ۲۰۱۳ بدست آورد. در این رقابت کارلسن موفق شد با برتری مقابل آناند، ضمن کسب عنوان قهرمانی جهان، به سلطه ۶ ساله آناند بر شطرنج جهان خاتمه دهد.

در رقابت شطرنج قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ کارلسن موفق شد بار دیگر و پس از انجام ۱۱ مسابقه با نتیجه ۶٫۵۴٫۵ ویسواناتان آناند را شکست دهد و مجدداً عنوان قهرمانی شطرنج جهان خود را تکرار کند. کارلسن در نوجوانی برای سبک هجومی اش مشهور شد و سپس به یک بازیکن جهانی تبدیل شد. کارلسن برخلاف اکثر بازیکنان درجه ۱ دنیا بر روی آماده‌ سازی برای گشایش‌ها متمرکز نیست و بازی او در گشایشهای مختلف، کار حریفانش برای آماده‌ سازی در مقابل او سخت‌تر کرده است.

تسلط پوزیسیونی و جنگندگی او در آخر بازی باعث شده است تا با قهرمانان پیشین جهان آناتولی کارپف، خوزه رائول کاپابلانکا و واسیلی اسمیسلوف مقایسه شود.  کارلسن در سن ۱۳ سالگی در رقابتهای بلیتز جهان در سال ۲۰۰۴ موفق به شکست آناتولی کارپف و کسب تساوی در برابر گری کاسپاروف (دو قهرمان مشهور جهان) شد، تا رکورد قابل توجهی از خود بر جای بگذارد.

کارلسن در سال ۲۰۰۴ در حالی که ۱۳ سال و ۱۴۸ روز داشت به درجه استاد بزرگی رسید تا به دومین استاد بزرگ جوان در تاریخ شطرنج تبدیل شد. اگر چه در حال حاضر او سومین استاد بزرگ جوان تاریخ شطرنج محسوب می‌شود.

در لیست ریتینگ نوامبر ۲۰۰۹ فیده، کارلسن با داشتن ریتینگ ۲۸۰۱ فیده به پنجمین بازیکنی تبدیل شد که از مرز درجه ۲۸۰۰ عبور کرده است، و البته با سن ۱۸ سال ۳۶۶ روز جوانترین فردی بود که موفق به ثبت این رکورد شده بود.

کارلسن در ژانویه ۲۰۱۰ با ۱۸ سال سن جوانترین بازیکن تاریخ شطرنج شد که در رده اول ریتینگ فدراسیون بین ‌المللی شطرنج قرار گرفته‌ است. این رکورد پیش از این در اختیار ولادیمیر کرامنیک بود.

در لیست ریتینگ ژانویه ۲۰۱۳ فیده، کارلسن به درجه ۲۸۶۱ دست یافت و بدین ترتیب رکورد ریتینگ ۲۸۵۱ گری کاسپاروف را که در ژوئیه ۱۹۹۹ ثبت شده بود، شکست.

او در سال ۲۰۱۳ با کسب عنوان قهرمانی جهان در سن ۲۲ سالگی، صرفاً با چند ماه اختلاف نسبت به سن گری کاسپاروف در رقابت قهرمانی جهان سال ۱۹۸۵، تبدیل به دومین قهرمان جوان تاریخ شطرنج جهان شد.