نقشه راهنمای سایت

مشاهیر شطرنج | یودیت پولگار

بهترین شطرنج باز تاریخ زنان جهان | یودیت پولگار

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بانوی افسانه ای شطرنج جهان - یودیت پولگار

 یودیت پولگار (Judit Polgar) زاده ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۶ در بوداپست، مجارستان؛ استاد بزرگ شطرنج اهل مجارستان است ، بهترین شطرنجباز زن تاریخ شطرنج جهان به حساب می‌آید. پولگار به همراه هو یفان جز اولین زنانی هستند که تاکنون در جمع ۱۰۰ شطرنجباز برتر جهان قرار گرفته اند.

او در آخرین رنکینگ فیده در ژوئیه ۲۰۱۰ با ریتینگ ۲۶۸۲ در رده پنجاهم قرار گرفته و بهترین رتبه او در این رنکینگ رده هشتم با ریتینگ ۲۷۳۵ در ژوئیه ۲۰۰۵ بوده است. یودیت پولگار در سن ۱۵ سال و ۴ ماهگی به درجه استاد بزرگی رسید که در آن هنگام رکورد جوانترین استاد بزرگ شطرنج جهان به حساب می‌آمد.

پولگار در خانواده ‌ای از یهودیان شهر بوداپست به دنیا آمد. لاسلو و کارلا پدر و مادرش؛ او و دو خواهر بزرگترش سوفیا و سوزان را به جای فرستادن به مدرسه در خانه آموزش دادند. شطرنج و زبان اسپرانتو از مهم‌ترین دروسی بود که به آن‌ها آموخته شد.

 پولگار برخلاف دو خواهرش در مجارستان زندگی می‌کند، با گوستاو فونت دامپزشک اهل بوداپست ازدواج کرده و دو فرزند پسر و دختر به نام‌های اولیور و هانا دارد که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به دنیا آمده‌اند.

 پولگار تقریباً هیچ‌وقت در مسابقات شطرنج زنان بازی نمی‌کرد. او در ده سالگی توانست یک استاد بین‌المللی و در یازده سالگی یک استاد بزرگ را شکست دهد و در نوامبر ۱۹۹۵ نخستین زنی شد که در جمع ده شطرنجباز برتر دنیا قرار گرفته است.

پولگار هم‌چنین تنها شطرنجباز زنی است که توانسته بر ده قهرمان شطرنج جهان غلبه کند. این قهرمانان عبارتند از: گری کاسپاروف، آناتولی کارپف، ویسواناتان آناند، وسلین توپالوف، الکساندر خالیفمن، روسلان پونوماریوف، بوریس اسپاسکی، رستم قاسمجانوف، مگنوس کارلسن و واسیلی اسمیسلوف.