نقشه راهنمای سایت

مسئله شطرنج | نوبت سفید

مسئله شطرنج - سفید مساوی میکند | شماره 6

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مسأله شطرنج روز | شماره شش

سفید شروع و مساوی میکند

در این مسئله نام ستون ها و شماره ردیف ها مشخص نیست. برای حل معما لازم است بدانید که ردیف اول ، پایین دیاگرام است و پیاده های سیاه به سمت پایین حرکت میکنند.

جواب

=!white to move and draw :     1.Rf3!! g8=Q   2.Rg3+ Q*g3   3.K*g3 Kf6 (if 3...Kf7 then 4.Kf3!=)  4.Kf4
و سفید با استفاده از قانون تقابل در آخر بازی، به تساوی میرسد.
حرکت کلیدی رخ به خانه ی f3 برای بدست آوردن تقابل بسیار مهم است.

 

تقابل (Opposition) 

تقابل در شطرنج روشی است که معمولا در آخربازیهای شاه و پیاده استفاده میشود و شاه سفید یا سیاه میتوانند از یکدیگر تقابل بگیرند.

در این حالت شاه یکی از طرفین، تقابل را میگیرد و شاه طرف دیگر، تقابل را از دست میدهد.

به عنوان مثال شاه سفید در این معما از شاه سیاه تقابل میگیرد و مساوی میکند.

تقابل بین دو شاه در شطرنج انواع مختلفی دارد و از مباحث پایه بسیار مهم و کلیدی در مرحله آخر بازی است که هر بازیکن شطرنجی باید به آن مسلط باشد.

برای درک بهتر تقابل بین دو شاه بهتر است به کتاب های آخربازی در شطرنج مراجعه فرمایید.

https://t.me/WorldOfChess/735