مسأله شطرنج روز | شماره یازده
سفید شروع میکند و میبرد.
جواب
سفید ابتدا وزیر خود را به g4 میبرد با تهدید مات در g7، سپس سیاه مجبور است پیاده ی جلوی شاه را به g6 بیاورد تا از مات شدن جلوگیری کند و نهایتاً سفید با انتقال وزیر به d4 و دو پشته کردن فیل و وزیر در قطر بزرگ، تهدید مات در g7 یا h8 را به وجود می آورد که قابل دفاع نیست.
پیاده ی f7 نمیتواند حرکت کند زیرا توسط فیلِ خانه ی c4 آچمز شده است.
white starts and wins : 1.Qg4! g6 2.Qd4
مات دفاع ندارد
تاکتیک آچمزی ( Pin )
آچمزی یکی از سلاح های تاکتیکی بسیار کاربردی و خطرناک در بازی شطرنج است که مهره حریف را در جای خود میخکوب میکند و قابلبت تحرک را از آن میگیرد.