آموزش نمادها و علائم اختصاری در شطرنج
هر بازیکن شطرنج در هنگام مسابقات استاندارد موظف است بازی خود را ثبت کند.
برای ثبت بازی باید ابتدا نامگذاری خانه ها و سپس نام مهره ها و برخی علامتهای اختصاری را بیاموزد.
علاوه بر این؛ شما برای مطالعه ی بازیهای ثبت شده، باید با این علامتها و اختصارات آشنایی داشته باشید وگرنه قادر به خواندن یا چیدن بازیها روی صفحه نیستید.
ابتدا نام انگلیسی تمام مهره ها را باهم مرور میکنیم:
نماد مهره های شطرنج
شاه : King
وزیر : Queen
رخ : Rook
فیل : Bishop
اسب : Knight
پیاده : Pawn
برای ثبت حرکات و مختصر نویسی، فقط کافیست حروف ابتدایی هر مهره را ثبت کنیم.
نماد هر مهره به شکل زیر است:
شاه : K
وزیر : Q
رخ : R
فیل : B
اسب : N (برای نماد اسب از K استفاده نمیکنیم زیرا هم در Knight خوانده نمیشود و هم با شاه اشتباه میشود)
پیاده : P
آشنایی با برخی نمادها و علائم در آنالیز و ثبت حرکات شطرنج
علامت ها و نماد های شطرنج
✅علامت ضربدر یعنی زدن یا گرفتن مهره ی حریف
✅علامت مثبت یعنی کیش
✅علامت هشتک # یعنی مات
✅علامت 0.5 - 0.5 یا یک دوم یعنی بازی مساوی شده است
✅علامت 1-0 یعنی سیاه برنده شده است
✅علامت 0-1 یعنی سفید برنده شده است
✅علامت O-O یعنی قلعه کوچک یا قلعه جناح شاه
✅علامت O-O-O یعنی قلعه بزرگ یا قلعه جناح وزیر
✅علامت ! یعنی حرکت خوب
✅علامت !! یعنی حرکت خیلی خوب یا فوق العاده
✅علامت ? یعنی حرکت بد
✅علامت ?? یعنی حرکت خیلی بد یا اشتباه فاحش
✅علامت !? یعنی حرکت مشکوک
✅علامت ?! یعنی حرکت جالب
✅علامت –+ یعنی برتری قاطع سفید یا سفید برنده است
✅علامت –/+ یا ± یعنی برتری سفید
✅علامت =+ یعنی برتری مختصر سفید
✅علامت += یعنی برتری مختصر سیاه
✅علامت +/– یعنی برتری سیاه
✅علامت +– یعنی برتری قاطع سیاه یا سیاه برنده است
✅علامت "بینهایت ریاضی یا unclear" یعنی وضعیت مبهم است
✅علامت "بینهایت روی مساوی یعنی پوزیسیون جبران دارد
✅علامت مربع یعنی حرکت اجباری یا تنها حرکت
✅علامت "دایره ای که وسط آن یک نقطه باشد" یعنی زوگزوانگ یا وضعیت اکراهی
یک بازی علامت گذاری شده
برای درک بهتر علائم؛ تمامی علامتهای توضیح داده شده ، در شکل بالا نمایش داده شده است.